Naucz się!

10 najważniejszych informacji na temat zamawiania etykiet.

  1. Co to jest kierunek nawoju etykiet i kiedy jest on istotny?
  2. Co to znaczy nadlewka (na spad)?
  3. Co mamy na myśli przez druk Cyfrowy?
  4. Co oznacza CMYK?
  5. Dlaczego dobrze jest zobaczyć wydruk próbny?
  6. Jaki najlepiej wybrać materiał do etykiet?
  7. Jak uzyskać kody kreskowe dla moich produktów?
  8. Jakie są opcje uszlachetniania etykiet?
  9. Co to jest podkład etykiet?
  10. Jaki jest najlepszy rozmiar dla mojej etykiety?

1. Co to jest kierunek nawoju etykiet i kiedy jest on istotny?

Schemat nawoju etykiet:

Sposób nawoju etykiet, to po prostu sposób w jaki rozwija się etykiet z rolki. Jest to najłatwiej wytłumaczyć, patrząc na rysunek powyżej. Istnieją cztery sposoby odwijania wstęgi w stosunku do umiejscowienia nadruku (orientacji tekstu etykiety), oraz dwa warianty nawinięcia „do wewnątrz” i „na zewnątrz” (etykiety są nawinięte na rolce stroną nadruku lub podkładu etykiet). Widać, że kierunek:

- nr 1 jest wtedy, gdy dolna część etykiety odwija się z rolki pierwsza,

- nr 2 kiedy górna część etykiety odwija się pierwsza,

- nr 3 prawa krawędź jako pierwsza,

- nr 4 lewa krawędź jako pierwsza.

Nawoje 5, 6, 7, 8 wyglądają analogicznie z tym, że etykieta nawinięta jest do wewnętrznej strony wstęgi.

A teraz – dlaczego jest to ważne?

Cóż, to wszystko ma na celu umożliwić automatyczne etykietowanie. Jeśli etykietujesz ręcznie, nie ma to większego znaczenia. Tak więc, jeśli etykietujesz automatycznie, producent (np. www.unilogo.com.pl) poinformuje cię o sposobie nawijania etykiet, wówczas będziesz mógł zamówić odpowiedni nawój etykiet konkretnie pod swoją maszynę etykietującą.

Większość maszyn etykietujących będzie mogła pracować tylko z jednym kierunkiem nawoju dla każdego typu opakowania. Jeśli etykietujesz ręcznie teraz, ale planujesz obtanienie tego procesu w przyszłości, dobrze jest zapoznać się ze stroną www.unilogo.com.pl i na tej podstawie zdecydować o sposobie nawoju etykiet.

2. Co to znaczy nadlewka (na spad)?
Promyk_Nieb-300x203
Oznacza to po prostu nadlewkę w projekcie która będzie odcięta na krawędzi etykiety przez wyrkojnik. Rozumienie pojęcia „na spad” jest ważne, kiedy umieszczasz na etykiecie grafikę, która przylega aż do krawędzi. Najlepiej to wytłumaczyć na przykładzie. Spójrzmy na etykietę, powyżej. Chcemy otrzymać gotową etykietę w formacie 90 x 130 mm wskazanym przez czerwoną linię wykrojnika. W takim przypadku pole koloru powinno być nieco większe, niż wymiar naszej gotowej etykiet etykiety. W większości przypadków wielkość gotowego projektu etykiety który stosujemy aby wydrukować etykietę jest o co najmniej po 1,5 mm większa ze wszystkich stron niż format wykorjnika. Tak więc pole, które tworzymy jest rzeczywiście 93 x 133 mm.

Po co zwiększamy tak pole nadruku etykiet?

Ma to związek ze sposobem w jaki produkujemy etykiety. Gdy produkujemy etykiety samoprzylepne na roli, są one najpierw drukowane, a potem sztancowane na wymiar który wybrałeś. To sztancowanie jest procesem mechanicznym, a materiał może lekko prezsuwać się (w tolerancji +/- 1 mm) podczas sztancowania. Jeśli po prostu kolor kończyłby się na krawędzi wykrojnika (bez nadlewki), podczas przesunięcia przy sztancowaniu można by zauważyć niezadrukowany obszar na brzegu etykiety (efekt „świecenia”). Dodając 2 mm koloru z każdej strony etykiety, otrzymasz gotowy produkt, który będzie miał nadruk aż do samej krawędzi etykiety.

3. Co mamy na myśli przez druk Cyfrowy?

Gdy weźmiesz do ręki każdy kolorowy magazyn lub nowocześnie drukowaną gazetę widzisz wydruk CMYK. Jest to standard drukowania w kolorze stosowany na całym świecie, ale co to naprawdę oznacza? Wyjaśnienie jest proste. Zasadniczo możemy rozbić wszystkie kolory na trzy barwy podstawowe: Cyan (niebieski), Magenta (purpurowy), (Yellow) żółty oraz czwarty, dopełniający – czarny (blacK), co oznacza CMYK. Kiedy patrzysz uważnie na każde, nawet najbardziej kolorowe zdjęcie z gazety, pod bardzo silną lupą, to rzeczywiście widać, że składa się on z serii różnokolorowych kropek. Kolory to zawsze Cyan (niebieski), Magenta (purpurowy), (Yellow) żółty i (blacK) czarny. Kiedyś taki obraz rozbijano na poszczególne barwy za pomocą aparatu fotograficznego z odpowiednimi fitrami kolorystycznymi. Dzisiaj oprogramowanie komputerowe obsługuje ten skomplikowany proces w mgnieniu oka. A więc to co wydaje się być jednolitym kolorem jest zawsze złożone tylko z kropek o czterech barwach podstawowych.

Uwaga!!!

Bardzo często drukarnie posługujące się techniką fleksograficzną sugerują zastosowanie kolorów Pantone do twojej etykiety, ponieważ maszyny fleksograficzne nie dysponują taką precyzją jak maszyny offsetowe i nie mogą drukować w wysokiej jakości w CMYKu. Nasz cyfrowy offset może symulować większość kolorów ze skali Pantone za pomocą barw podstawowych.

4. Co oznacza CMYK?

W druku cyfrowym obraz drukowany powstaje bez stosowania żadnych klisz, matryc, czy polimerów. Zasadniczo wychodzimy bezpośrednio z obrazu na komputerze, przekształcając go na obraz na zadrukowywanym surowcu. Druk cyfrowy rozwijał się od dziesiątek lat, ale tak naprawdę upowrzechnił się w ciągu ostatnich dziesięciu. Jeżeli posiadasz drukarkę atramentową lub laserową stosujesz juz druk cyfrowy. I nieważne czy jest drukarka za 200 PLN prosto z Auchan czy tak jak w naszym przypadku potwór na 0,5 mln EUR. Proces druku cyfrowego jest w zasadzie taki sam. Drukarka dostaje obraz z komputera, przekształca go na ciąg cyfr który odpowiada natężeniu każdej z barw podstawowych w punkcie wydruku. Większość kolorowych maszyn cyfrowych ma do dyspozycji cztery kolory CMYK (patrz poprzednie pytanie), z których można wytwarzać miliony kolorów dzięki odpowiedniemu ich łączeniu. Dla odmiany tradycyjny druk (np. fleksograficzny) wykorzystuje proces złożony z kilku etapów. Po pierwsze, tworzymy formy kopiowe (klisze) dla dla każdego koloru który jest drukowany. Następnie klisze służą wytworzeniu form drukowych: polimerów lub blach. De facto obecnie już coraz rzadziej stosuje się klisze – bezpośrednio w naświetlarce naświetlana jest forma drukowa. Następnie forma drukowa jest montowana na cylindrze zespołu drukowego, wszystkie zespoły są zalewane farbami i poprzez precyzyjne łączenie wydruków z poszczególnych cylindrów można otrzymać obraz o zadanej jakości i rozpocząć drukowanie. W druku cyfrowym omijamy ten cały kłopotliwy i brudny proces.

Druk cyfrowy stosujemy zwykle dla tworzenia krótkich i średnich serii etykiet samoprzylepnych z powodu bardzo krótkiego czasu narządzania maszyny. Nie jest to jedyna zaleta, ale także druk cyfrowy pozwala aby każda etykieta była różna, miała indywidulany numer, kod, nazwisko lub indwyidualne zdjęcie. Jakość odwzorowania zdjęć jest zwykle znacznie lepsza w druku cyfrowym niż tradycyjnym flexo. Na koniec warto dodać, że dla dużych ilości etykiet tego samego rodzaju, często bardziej ekonomicznie jest drukować metodą flexograficzną. Maszyny do druku cyfrowego drukują z prędkością 12-30 metrów na minutę, maszyny flexo od 50 do 200 metrów na minutę.

5. Dlaczego dobrze jest zobaczyć wydruk próbny?

Zanim odpowiemy bezpośrednio na to pytanie powiedzmy sobie, że można zastosować dwa rodzaje wydruków próbnych, pliki PDF wysłane emailem i wydruki z maszyny wysyłane kurierem.

Wydruk w postaci PDF

Jeśli kolor nie jest dla Ciebie ekstremalnie ważny, możesz zatwierdzić plik PDF. Główną zaletą tego jest szybkość, ponieważ pliki są przesyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej i można szybko sprawdzić rodzaj, poprawność elementów graficznych, ostatni raz sczytać teksty, aby upewnić się, że produkt finalny spełni Państwa oczekiwania. Ponieważ kolory zmieniają się w zależności od typu monitora i drukarki plik PDF nie daje możliwości dokładnego oddania kolorystyki pracy.

Wydruk próbny z maszyny.

Wydruk próbny z maszyny pokaże Ci dokładnie, jak będą wyglądać wyprodukowane gotowe do naklejenia etykiety. Wydruk taki jest wykonywany w pełnym kolorze na materiale tego samego typu, będzie on miał ten sam laminat lub lakier, oraz wydrukowany obraz linii cięcia. Zalecamy, jeżeli czas na to pozwala wydruki próbne dla wszystkich nowych zamówień, ponieważ można bardzo dokładnie zobaczyć, jak będą wyglądać ostatecznie kolory na etykiecie. A co najważniejsze pierwsza próba z maszyny jest wykonywana gratis, płacisz jedynie za wysyłkę.

Po co tracić czas na zatwierdzanie wydruków próbnych? W druku najważniejsze aby najpierw zawsze dokładnie sprawdzić swoją pracę, a potem sprawdzić jeszcze dwa razy :-). Mamy często klientów którzy uważają że zatwierdzanie wydruków próbnych nie jest potrzebne, a następnie po otrzymaniu pracy zdają sobie sprawę, że popełnili poważny błąd. Po prostu wielokrotne sprawdzenie (najlepiej przez kilka osób) pomaga zapobiegać błędom. Uważamy, że minimum to zatwierdzenie PDF pod warunkiem, że kolory nie są krytyczne. Jeśli masz nawet niewielką wątpliwość dotyczącą koloru zamów wydruk próbny z maszyny. Jedną z wielu zalet druku cyfrowego jest to, że wydruki próbne powstają szybko i bez problemu. Sprawdz więc swój wydruk, próbny… a potem sprawdź jeszcze dwa razy!

6. Jaki najlepiej wybrać materiał do etykiet?

Odpowiedź na to pytanie jest oczywista… To zależy, ale najlepiej najtańszy ;-)

Wybór surowca dla Twojej etykiety jest zależny od wielu czynników: na co naklejasz, w jakich warunkach produkt będzie przechowywany, na jakie procesy narażony. Intuicyjnie można stwierdzić, że naklejka na opakowanie do pralki będzie poddana mniejszym obciążeniom niż naklejka na lody, czy na elementy silnika spalinowego lub chociażby na żel pod prysznic. Zatem do Ciebie należy wybór – zawsze możesz się do nas zwrócić o pomoc.

My lubimy natomiast polietyleny, które są elastyczne i pozwalają na oklejenie sferycznych powierzchni, a w pierwszych minutach po naklejeniu można łatwo je usunąć nie niszcząc ani opakowania ani etykiety.

Jeżeli nie masz pewności, jaki materiały chcesz zastosować, zapytaj o bezpłatne próbki etykiet. Dostarczymy Ci próbki wszystkich naszych materiałów, abyś mógł przekonać się jaki materiał będzie najlepiej odpowiadał Twoim potrzebom. Najlepiej jest wyciąć sobie z naszych próbek coś w kształcie etykiety odpowiadającej Twojemu pomysłowi i nakleić na produkt. Pamiętaj że docelowa przyczepność kleju jest uzyskiwana po 24 godzinach, pozostaw swoje produkty przez 24 godziny żeby sprawdzić czy etykieta należycie przylega do produktu. Po tym okresie KONIECZNIE sprawdź jak etykieta reaguje na produkt który będziesz pakował. Pamiętaj że cykl życia Twojego produktu może być kilka godzin (etykieta do piwa) lub kilka miesięcy – w przypadku próbek kosmetyków w sklepach. Dodatkowo niektóre składniki twojego produktu mogą reagować z klejem etykiet – lepiej jest to sprawdzić przed rozpoczęciem cyklu życia twojego produktu niż przekonać się po zwrotach od klientów.

7. Jak uzyskać kody kreskowe dla moich produktów?

Jeśli chcesz sprzedawać swoje produkty w sklepach, to musisz uzyskać kod kreskowy. Kod kreskowy na większość produktów detalicznych w naszym kraju nazywany jest EAN, można go uzyskać w Instytucie Logistyki i Magazynowania www.ilim.poznan.pl. Należy pamiętać że w projekcie etykiety powinno znaleźć się miejsce na kod kreskowy i powinno być ono konkretnej wielkości. Warto pamiętać że kod kreskowy najlepiej powinien być biały na czarnym tle. Nie może mieć też dowolnej wielkości. Praktycznie kody można nieco zmniejszyć, ale eksperymentów z kolorem nie polecamy. W drukarni sprawdzamy czytelność kodów ręcznym skanerem, jednak nie gwarantuje to czytelności w każdym zniszczonym wytartym czytniku sklepowym.

8. Jakie są opcje uszlachetniania etykiet?

Etykiety zazwyczaj wyglądają lepiej i są znacznie trwalsze, jeżeli pokryjemy je laminatem. Laminat może dać etykietę na połysk lub matową i tworzy warstwę ochronną pomiędzy nadrukiem na etykiecie, a światem zewnętrznym. Tutaj w EtykietyPiorunem, prawie zawsze laminujemy wydrukowane etykiety. To jest bardzo niewielki dodatkowy koszt, a zapewnia, że ani substancje zawarte w produkcie, ani światło, ani tarcie mechaniczne nie uszkodzą etykiety. Będzie ona prezentowała tą samą jakośc nawet po wielu miesiącach od produkcji! Wybór pokrycia etykiety jest drugą ważną decyzją którą musisz podjąć przy wycenie etykiety.

Inną formą uszlachetnienia i zabezpieczenia druku jest lakierowanie. Jest to opcja nieco tańsza, choć niefachowe oko nie odróżni laminatu od lakieru. Lakier nie zapewnia co prawda tak doskonałej ochrony przed mechanicznym tarciem, ale również nadaje etykiecie wysoki połysk lub głęboki mat. Oferujemy też lakier, który umożliwia późniejszy nadruk termotransferem na gotowej etykiecie – w takim przypadku gorąco zalecamy do przetestowania takiej kombinacji na docelowej drukarce.

wybór opcji uszlachetnienia ma wpływ na cenę produktu, toteż polecamy skorzystać z naszej wyceny on-line, aby znaleźć ceny etykiet z każdym z wymienionych rodzajów wykończenia etykiety.

9. Co to jest podkład etykiet?

Po otrzymaniu rolki etykiet samoprzylepnych, prawdopodobnie nie zastanawiasz się zbyt długo nad papierem/folią podkładową, do której przyklejone są etykiety. Najważniejsze oczywiście, że etykiety wyglądają wspaniale (słuszne podejście, lecz jeśli chcesz zgłębić bardziej swoją wiedzę czytaj dalej). Podkład etykiet pełni bardzo ważną funkcję. Etykieta musi z niego łatwo się odklejać, ale jednocześnie nie może samoczynnie od niego nie odpadać podczas przejścia przez etykieciarkę. Kolejnym ważnym zadaniem papieru podkładowego jest wytrzymać szarpnięcia które powstają podczas etykietowania automatycznego (zwróć uwagę na sekcję etykietowanie). Czy kiedykolwiek zastanawialiście się dlaczego etykiety mogą być łatwo usunięte z podkładu, a trudno usuwalne z innej powierzchni? Składnikiem odpowiedzialnym za to jest silikon – uniwersalny materiał polimerowy, który posiada doskonałe właściwości antyadhezyjne (czyli nie klei się). Podkład etykiet to zwykle materiał taki jak papier lub folia z warstwą silikonu zapewniającą niewielką przyczepność kleju i pozwalają na łatwe stosowanie etykiet.

Nasze standardowe podłoża zazwyczaj posiadają podkład z papieru, który jest pokryty warstwą silikonu. To jest dobry nośnik etykiet, zapewniający odpowiednią wytrzymałość do etykietowania automatycznego.

Jeśli zamówisz etykietę wykonaną z polipropylenu typu „no label look” (etykietę ultraprzeźroczystą), to zobaczysz, że materiał podkładowy to przeźroczysta folia PET. Folia ta pozwala na bardzo równomierne rozprowadzenie kleju, wynikiem czego staje się on również niewidoczny.

Następnym razem kiedy otrzymasz rolkę z etykietami, poświęć chwilę i spójrz na warstwę podkładową, pełni ona bardzo ważną rolę w procesie produkcji etykiet samoprzylepnych.

10. Jaki jest najlepszy rozmiar dla mojej etykiety?

Oczywiście, odpowiedź eksperta brzmi: to zależy!

Generalnie, czym większa etykieta tym więcej zadrukowanej powierzchni reklamującej nasz produkt, więcej miejsca na opisy. Rozmiar powinien również odpowiadać miejscu jakim dysponujesz na produkcie – to dość oczywiste. Jednak nie trzeba być Sherlockiem Holmesem, żeby stwierdzić, że większa etykieta jest droższa… I tutaj możemy Ci troszkę podpowiedzieć.

Co zrobić by etykieta zamawiana u nas była tańsza? Odpowiedź – upakować najwięcej użytków Twojej etykiety na jednej impozycji. Maksymalny format zadruku, jakim dysponujemy, to 308 (szerokość wstęgi) x 450 (długość zadruku) mm. W tym formacie rozmieszczamy maksymalną możliwą ilość etykiet. Na szerokości musimy oprócz etykiet nadrukować specjalne znaczniki, aby dzięki nim później „trafić” wykrojnikiem w odpowiednie miejsce. Oprócz tego trzeba dorzucić spady (patrz punkt 2.) oraz wycinkę pomiędzy etykietami (zazwyczaj około 3 mm). Teraz uwaga! Krytyczną wielkością mającą kolosalny wpływ na wycenę etykiety jest wartość 148 mm. Jest to maksymalna wielkość etykiety (po szerokości wstęgi), jaką możemy umieścić dwa razy na impozycji: 148 mm + 148 mm + 3 mm (spady zewnętrzne) + 3 mm (spady wewnętrzne z wycinką) + 6 mm (znacznik „dla wykrojnika”) = 308 mm. Oznacza to, że warto czasem zmniejszyć wielkość etykiety (dla nawoju #1, 2, 5 i 6 – szerokość; dla nawoju #3, 4, 7, 8 wysokość etykiety) do 148 mm, aby kalkulacja była korzystniejsza.

Podobnie sprawa się ma z długością naszego zadruku. Warto upakować jak najwięcej etykiet na jednej impozycji, czyli na 450 mm. Zatem najbardziej krytyczną wartością w tym przypadku jest 222 mm (222 mm x 2+ 3 mm x 2 = 450 mm). Jeśli Twój projekt ma szerokość (nawój #3, 4, 7 i 8) lub wysokość (nawój #1, 2, 5, 6) powyżej 222 mm, warto zastanowić się nad zmniejszeniem, aby weszły nam dwie etykiety po długości zamiast jednej => tańszy wydruk.

Przy dalszym podziale impozycji różnice w cenie już nie są tak drastyczne jak przy podziale na pół, zatem polecamy zwrócić uwagę na projekt przy poruszaniu się w obszarze wielkości 148 x 222 mm.

Zamów
Bezpłatne Sample

Warto wiedzieć

10 najczęściej zadawanych pytań

Przygtowanie projektu etykiety

10 głównych błędów w artworkach

Automatyczne
Etykietowanie

Jakość, precyzja i oszczędność czasu